Rode Kater in Libelle, Sp!ts en op de I-phone

hallo daar

Sinds februari 2010 schrijf ik de teksten voor de Rode Kater. De jeweetwelkater van Jan, Jans en de kinderen. Kater levert in zijn eigen strip commentaar op de actualiteit en alles wat er in zijn leven gebeurt.

De lente is een moeilijke tijd voor kater omdat iedereen plezier heeft en iets voelt kriebelen, daar waar kater iets moet missen.

vier sterren in VN detective- en thrillergids

* * * *

Suzy Zomer droomt als elke journalist van het schrijven van een sensationeel en onthullend artikel. Ze klampt zich vast aan een ervaren collega die werkt aan een schijnbaar onbeduidend stuk over de bouw van een nieuw voetbalstadion. Suzy is minder gelukkig als ze merkt dat het wespennest waarin ze verzeild is geraakt zomaar een dodelijke afloop kan hebben.

De auteur van deze nergens verslappende en verrassend actuele journalistieke thriller heeft eerder scenario’s geschreven van succesvolle televisieseries als Hertenkamp en Rozengeur & Wodka Lime. Dat is goed te herkennen aan het prima in vijftig spannende minuten passende verhaal, de uitstekend neergezette personages en de uiterst soepele dialogen.  Saskia, Esther en Simone hebben er een geduchte concurrent bij, dat is zeker.

(R.M.)

bron: Vrij Nederland Detective en Thrillergids

Deadline

‘Deadline’ kreeg vier sterren in VN’s Thriller en Detectivegids. Het ligt inmiddels ook in de winkel.

Suzy Zomer, jongste verslaggever bij een landelijke ochtendkrant, is vastbesloten de beste journalist van Nederland te worden. Ze zou daarbij veel kunnen leren van haar door de wol geverfde collega Lucas, maar hij is een cynische eenling die niet zit te wachten op de mening van een groentje in het vak.

Als ze bij toeval op een een schimmige financiële constructie stuiten, worden ze gedwongen samen te werken. Suzy, die Lucas tegen haar zin steeds aantrekkelijker gaat vinden, komt er al gauw achter dat zijn motivatie om de zaak te onderzoeken niet puur journalistiek is…

In ‘Deadline’ komt een website voor, waar je meer informatie kunt vinden over het schandaal waar het allemaal om draait. Het wachtwoord staat in het boek.

Bestel dit boek bij Bol

Kort verhaal in Viva

het ziet er zo onschuldig uit...
het ziet er zo onschuldig uit...

Op 6 juni verschijnt de Viva-bijlage over spannende boeken met daarin het korte verhaal: Col de la Femme Morte over een wandelaarster die verstrikt raakt in de netten van een verwarde man.

Voorpublicatie ‘Deadline’

Een

Met haar laptop balancerend op haar knie zit Suzy op de vangrail naast de A2. Ze werkt aan haar artikel en kijkt tegelijk uit naar de witte redactie-auto met binnenlandcollega Lucas. Hoewel ze al een half jaar voor de krant werkt, heeft ze nog nooit met hem gepraat. Hij is het afzijdige type, iemand die het zich door zijn lange staat van dienst kan permitteren zich met niemand te bemoeien, tenzij het niet anders kan. Zoals nu. De chef heeft hem opdracht gegeven Suzy op te pikken.
Nog voor ze het kenteken kan ontcijferen, ziet ze Lucas’ warrige haardos achter de voorruit. Hij stuurt kalm de vluchtstrook op en stapt uit. Zonder haar te groeten loopt hij naar de achterklep.
‘Ik weet niet of er een sleepkabel in de auto ligt.’
‘Dat hoeft niet, ik rij gewoon met je mee.’ Suzy staat al bij het rechterportier.
‘En je auto dan?’
‘Dat komt later wel, ik moet om zes uur inleveren.’
Lucas kijkt op zijn horloge.
‘Ja, ik weet het. Ik ben te laat.’

“Voorpublicatie ‘Deadline’” verder lezen

lovende recensie op chicklit.nl

De ietwat teruggetrokken, door de wol geverfde, journalist Lucas Grimbergen gaat met de jonge ambitieuze Suzy aan de slag om de waarheid te achterhalen in een complexe zaak waar veel dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Lucas ziet niets in het feit dat hij met collega Suzy moet samenwerken om de handel en wandel in kaart te brengen van een onbekwame aannemer die met behulp van een welgestelde ondernemer een project aanneemt dat op z’n zachtst gezegd geen goed fundament blijkt te hebben. Het verhaal verspringt ook naar de tijd dat Lucas correspondent was in Rusland en gaandeweg komen we wat meer aan de weet hoe hij gelinkt is aan de exorbitant rijke Sergej Volosjin, een oud wapenhandelaar van Russische komaf die nogal wat op zijn kerfstok blijkt te hebben. Waarom wil een steenrijke louche handelaar in zee met een malafide aannemer? “lovende recensie op chicklit.nl” verder lezen

interview op chicklit.nl

Diana schrijft op chicklit.nl:

Sabines naam kende ik nog van het boek over personage Finette uit de door mij gekoesterde serie Rozengeur & Wodka lime. Vallend in precies de juiste doelgroep liet ik geen aflevering aan mij voorbij gaan. Ook Gooische Vrouwen bleek een trekpleister te zijn, juist vanwege de herkenning, als ex-Gooische vrouw zijnde. Sabine blijkt een bezige bij die zich met Deadline weer van een hele andere kant laat zien. “interview op chicklit.nl” verder lezen

Vier sterren bij vrouwenthrillers.nl

deadline kreeg vier sterren bij vrouwenthriller.nl

Recensie Deadline op vrouwenthrillers.nl:
Met Deadline heeft Sabine van den Eynden een overtuigende psychologische thriller geschreven. Deadline is een ontzettend leuk boek: luchtig, spannend, met humor en romantiek. Het boek leest als een film en dat is niet zo verwonderlijk is als je de biografie van Sabine van Eijnden kent. Scènes springen heen en weer tussen Nederland en Rusland, tussen Suzy en Lucas, tussen de redactie en andere lokaties. Je ziet het allemaal voor je en het verhaal blijft het hele boek door boeien.

“Vier sterren bij vrouwenthrillers.nl” verder lezen

Recensie ‘Juliana’ in NRC

Kroonprinses Juliana in 1938
Kroonprinses Juliana in 1938

Om het bestendigen van de dynastie

door Hans Beerenkamp

Als het gaat om het registreren van feest- en treurdagen van de koninklijke familie, is de NOS paraat, ook zonder Maartje van Weegen. Bij sensationele historische onthullingen werpen alle omroepen zich in de strijd. RTL Boulevard verzorgt de bewegende roddelpagina’s, ook qua royalty. Maar de rest van het vorstelijke speelveld wordt geclaimd door de EO, mede omdat verder niemand zich  geroepen lijkt te voelen om de natie bewust te maken van haar verbondenheid met Oranje. “Recensie ‘Juliana’ in NRC” verder lezen

Making of ‘Juliana’

Hylke van Sprundel en Marieke de Kleine als Bernhard en Juliana van Sprundel en de Kleine als Bernhard en Juliana

Op de Juliana-site staat een korte ‘making of’ van de tweede serie Juliana waarvoor ik het scenario schreef. In deze tweede serie over het leven van Juliana, zien we haar veranderen van een jonge vrouw, die wordt overvleugeld door haar dominante moeder, in een zelfbewuste koningin. Haar slechte huwelijk met Bernhard en haar tegendraadse politieke opvattingen komen uitgebreid aan bod.
“Making of ‘Juliana’” verder lezen