Diana schrijft op chicklit.nl:
Sabines naam kende ik nog van het boek over personage Finette uit de door mij gekoesterde serie Rozengeur & Wodka lime. Vallend in precies de juiste doelgroep liet ik geen aflevering aan mij voorbij gaan. Ook Gooische Vrouwen bleek een trekpleister te zijn, juist vanwege de herkenning, als ex-Gooische vrouw zijnde. Sabine blijkt een bezige bij die zich met Deadline weer van een hele andere kant laat zien.
Chicklit.nl: Allereerst namens Chicklit.nl natuurlijk gefeliciteerd met Deadline. Het is in feite je debuut als solo auteur. Hoe is dat je bevallen?
Sabine: Dank je wel. Het is heerlijk om helemaal vrij te zijn en te schrijven wat je zelf wilt. Tegelijk was het wel lastiger om aan de gang te blijven want er was geen ‘collega’ die in een ander kamertje enthousiaste typegeluiden zat te maken en me het gevoel gaf dat ik een beetje moest doorschrijven.
Chicklit.nl: De literaire thriller is een populair genre. Veel jonge vrouwelijke auteurs begeven zich op dit veelgelezen thrillerpad. Waarin onderscheidt Deadline zich van de andere boeken op dit vlak denk je?
Sabine: Deadline heeft een sterke politieke dimensie, het gaat over journalisten die een politiek schandaal onthullen rondom lokale bestuurders die de wet overtreden en zichzelf verrijken. Dat heb ik nog niet vaak gezien in Nederlandse thrillers. Maar ik heb natuurlijk niet alles gelezen.
Chicklit.nl: Voor het boek ben je in de wereld gedoken van de duistere, onbelichte kanten van de vaak medogenloze zakenwereld waar de concurrentiestrijd hard is. Heb je het verhaal ergens op gebaseerd? Was er een uitgangspunt om juist hierover te willen schrijven?
Sabine: Eigenlijk wilde ik een boek maken over Dutroux en het vermeende netwerk van politici en andere hooggeplaatste personen dat achter het misbruik van die kinderen zou zitten. Ik heb er van alles over gelezen maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het zou uitdraaien op een boek van een Hollandse mevrouw die haar vingertje opsteekt en zegt: foei! Stoute Belgen! Daarom heb ik iets verzonnen over Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat Nederland net zo corrupt is als andere landen. Het werkt hier alleen anders.
Chicklit.nl: Deadline valt op de site van Chicklit.nl onder de categorie spannende chicks. Toch heb je voor een onderwerp gekozen wat niet zo een-twee-drie voor de hand ligt. In hoeverre kijk je naar het lezerspubliek of ga je helemaal af op wat je zelf wil vertellen?
Sabine: Ik ga helemaal af op wat ik zelf wil vertellen en dat is in dit geval een combinatie van politiek, spanning en ook een mooi liefdesverhaal.
Chicklit.nl: Hoofdpersoon Suzy Zomer is een type dat zich niet zo gemakkelijk laat weerhouden om op dingen af te stappen. Vastberaden, ambitieus en zich vastbijtend in zaken die haar boeien. Zijn dit karaktereigenschappen die met jezelf overeenkomen?
Sabine: Natuurlijk. Ik wil zelf ook altijd het naadje van de kous weten. Maar Suzy gaat nog een stap verder: zij wil per se dat artikel met haar naam eronder op de voorpagina van de krant hebben. Zij wil dat mensen tegen haar opkijken. Maar het probleem is dat ze nog maar een beginneling is: ze mist de ervaring van Lucas. Ze is heel slim en gretig, maar ze maakt ook veel fouten, waar hij zich dan weer wild aan ergert. Hij wil sowieso niet samenwerken. Met niemand. Het leuke van de twee hoofdkarakters is dat ze veel meer op elkaar lijken dan ze zelf in de gaten hebben: ze zijn allebei scherp en kritisch maar tegelijk heel gevoelig. Ze hebben allebei een pantser om zich heen en daardoor lukt het ze niet elkaar te bereiken. Zelf ben ik natuurlijk heel open.
Chicklit.nl: Je werkt als scenarioschrijver en was werkzaam bij populaire tv producties als Goede tijden, Slechte tijden en Rozengeur & Wodka Lime. Over deze laatste serie en ook over de Gooische Vrouwen reeks schreef je als co-auteur een boek. Was er nog zoveel niet verteld of waren de boeken juist bedoeld als aanvulling op dat wat er reeds op televisie is getoond?
Sabine: De boeken waren bedoeld als een aanvulling. Bij Rozengeur was het boek van Finette in de serie verschenen, maar niemand wist wat erin stond. Ik vond het leuk om dat te verzinnen en Finette allemaal nieuwe avonturen te laten beleven. Voor het Gooische Vrouwenboek geldt ongeveer hetzelfde. Het is nooit de bedoeling geweest de episode voor de eerste aflevering te verfilmen, het was bedoeld om de trouwe kijkers iets extra’s te geven. En dat is, vind ik zelf, een erg leuk boek geworden.
Chicklit.nl: Scenarioschrijver is een vak apart. Kun je in het kort wat meer vertellen over wat er allemaal bij komt kijken? Hoe je begonnen bent bijvoorbeeld?
Sabine: Ik belandde als gemankeerd actrice op de vakgroep Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en daar las ik het ene toneelstuk na het andere. Daardoor heb ik het inzicht gekregen in de structuur van dramatische teksten. Daarna heb ik van Rogier Proper het soapvak geleerd. En als je eenmaal een geoefend schrijver bent, kun je je ook andere genres eigen maken zoals romans.
Chicklit.nl: Als scenarist heb je te maken met veel mensen die bij een productie betrokken zijn. Een boek schrijven is veelal een eenzaam proces. Wat zijn volgens jouw de overeenkomsten en de duidelijke verschillen tussen het schrijven van een scenario en een boek?
Sabine: Schrijven is schrijven en dat doe je altijd alleen. Maar bij een groepsproces als scenarioschrijven, staat je geschrijf in dienst van wat anderen (regisseur, acteurs) ermee gaan doen en moet je om de haverklap verantwoording afleggen over wat je hebt geschreven. Je kunt – om het plat te zeggen – uren discussiëren over één woordje. Bij een roman krijg je wel commentaar, maar je kunt doen wat je wilt. Dat is rustiger. Het is een populaire misvatting dat commentaar en kritiek vervelend zijn. Je uitgever en redacteur helpen je je boek te verbeteren.
Chicklit.nl: Binnenkort verschijnt er in de Viva een kort verhaal van jouw hand. Korte verhalen moeten eigenlijk alles in zich hebben met maar een beperkt aantal woorden. Dat is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. Wat dit juist weer een uitdaging voor je?
Sabine: Ik vond dat niet moeilijk: je moet bij het ontwerpen van je verhaal rekening houden met de omvang. Voor een kort verhaal is één idee genoeg. Dat goed uitwerken.
Chicklit.nl: We weten nog niet zoveel van je. Houd je je persoonlijke leven bewust buiten de spotlights?
Sabine: Er was tot voor kort nog weinig belangstelling voor mij. En ik moet bekennen dat de spotlights geen bijzondere aantrekkingskracht op mij uitoefenen. Ik ben een vreselijke aansteller, maar in kleine kring.
Chicklit.nl: Van welk boek zou je zelf graag een bewerking voor tv of film willen maken?
Sabine: Shalimar, The Clown van Salman Rushdie, omdat ik me afvraag of het kan… Zou wel eens een hele dure productie kunnen worden.
Chicklit.nl: Je boek is net van de pers gerold. Zijn er al voorzichtige plannen richting een nieuw verhaal? En zijn er nog uitdagingen op schrijfgebied die je heel graag zou willen aangaan?
Sabine: Ik ben met Emile Proper (met wie ik Gooische Vrouwen: hoe het begon schreef) bezig met een nieuw boek. Daarmee zijn we al een aardig eind op streek.
Diana
Bron: www.chicklit.nl